Allmänna villkor & Cookies

Swoons allmänna villkor och cookies

COOKIES

Cookies används på Swoons hemsida och är små textfiler lagrade på besökarens dator för att ge bästa möjliga upplevelse. Vi använder dels permanenta cookies, som ligger kvar på besökarens dator, för att förbättra upplevelsen av vår webbplats. Framförallt hjälper dem till att komma ihåg vad som finns i varukorgen och hjälper till att hantera själva köpet. Sessionscookies, som lagras tillfälligt i besökarens dator och försvinner när du stänger webbläsaren, används av oss för att kunna registrera besöksstatistik om användningen av webbplatsen. Om du inte accepterar att cookies används kan du stänga av dem i din webbläsares säkerhetsinställningar. Var vänlig notera att om du väljer att inte acceptera cookies kan du inte göra inköp på vår webbplats. Vår sida fungerar även om du bara tillåter sessionscookies, du kan fortfarande se alla produkter och läsa all information. Men om du väljer att inte tillåta sessionscookies från vår webbplats, kommer du inte att kunna lägga till några artiklar i kundvagnen eller göra en beställning.

Integritetspolicy

Klicka på länken för att läsa vår Integritetspolicy.

HANDLA

Alla privata köp av Swoons badrumsinredning sker via vår webbutik. Vi tar inte ta emot beställningar annan väg, till exempel via telefon eller e-post. Du måste vara över 18 år eller ha målsmans tillstånd. Vi förbehåller oss rätten att vid behov justera allmänna villkor, priser, sortiment, beskrivningar eller bilder på Swoons hemsida.

PRISER

Angivna priser är alltid inklusive moms.

 

BETALNING

Klarnas betalningsalternativ

Tillsammans med Klarna Bank AB (publ), Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, Sweden, erbjuder vi följande betalningsalternativ där betalningen görs direkt till Klarna:

Betala inom 14 dagar: Betalningstid är 14 dagar från avsändandet av varorna. Villkoren för betala inom 14 dagar finner du här.

Konto: Klarna Konto är en kontokredit som tillhandahålls av Klarna och som ger kredittagaren möjlighet att delbetala sina köp månadsvis med minst 1/24 (minimum 50 SEK) av totala utnyttjade kreditbeloppet eller i enlighet med de i kassan godkända villkoren. För mer information om Klarna Konto inklusive allmänna villkor och Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation finner du här.

I samarbete med DIBS/NETS erbjuder vi även kortbetalning och direktbetalning via internetbank.

Kort

Din onlinebetalning är säkrad genom att swoon.se använder betalningstjänster från DIBS (www.dibs.se) samt banken. DIBS system är godkända av alla svenska banker samt certifierade enligt PCI DSS av VISA och MasterCard för att förmedla betaltransaktioner i högsta säkerhetsklass. All kommunikation mellan swoon.se och din bank sköts av DIBS och krypteras via SSL (Secure Sockets Layer). Swoon.se har därmed aldrig tillgång till kortinformationen och kan därför inte registrera eller lagra dina kortuppgifter.

DIBS stödjer också 3D Secure för att identifiera kortinnehavaren vid köp på Internet och därigenom minska risken för missbruk av kortuppgifter. Är ditt kort anslutet till 3D Secure kommer du att kopplas över till din bank för verifiering innan betalningen godkänns.

Vi accepterar följande bank- och kreditkort: VISA och MasterCard.

Direktbetalning via internetbank

Vi erbjuder i samarbete med DIBS även direktbetalning via internetbank för kunder i Nordea, Swedbank, Handelsbanken och SEB. Vid betalning kopplas du automatiskt till din internetbank där du loggar in och godkänner transaktionen. Pengarna dras direkt från ditt konto i samband med att du godkänner transaktionen.

PERSON- OCH ADRESSUPPGIFTER

De uppgifter du lämnar till swoon.se kommer inte att vidarebefordras eller säljas vidare på något sätt eller i någon form. Vi använder informationen endast för att kunna handlägga din order. Din e-postadress används för att sända orderbekräftelsen till dig och om vi behöver kontakta dig. Om du anmäler dig till exempelvis ett nyhetsbrev eller genomför ett köp kommer uppgifterna även att användas i samband med hanteringen av utskick, i marknadsföringssyften och för att underhålla en kundrelation.

FRAKT OCH LEVERANS

Fraktfritt!

Swoon erbjuder fraktfria leveranser över hela Sverige. Endast expeditionsavgift 49 kr eller 195 kr tillkommer för orderhantering och emballering.

Vid köp av badrumsinredning med ett ordervärde upp till 1000 kr tar vi 49 kr i expeditionsavgift.

Vid köp av badrumsinredning med ett ordervärde över 1000 kr, för order som oftast kräver omfattande pallemballering, tar vi 195 kr i expeditionsavgift. Större leveranser kommer i våra speciellt framtagna kartonglösningar på halv- eller helpall, överdragen med en speciell plasthuv för att skydda emballaget under transport.

Vår transportör Bring levererar fram till trottoar/tomtgräns. De aviserar via något av följande; telefon/SMS/e-mail för bokning av leveransfönster. Dessutom aviserar de ca 30 minuter innan leverans. Leverans sker under både dag- och kvällstid, vardagar.

Notera att ID-kontroll sker vid leveransen. Mottagaren måste vara hemma under hela det överenskomna tidsintervallet och vara behjälplig med att bära om situationen kräver det. Mottagaren skall också vara nåbar på de telefonnummer som Bring Express erhållit. Kom i håg att informera om vägen är svårframkomlig. Tänk på att lastbilen kan vara upp till 15 meter lång (2,6 m bred och 4,2 m hög) och att den behöver plats för att vända. Tänk också på att godset ofta väger mellan 50 kg till 100 kg, se därför gärna till att ni är flera som kan hjälpas åt att bära in möblerna.

Avbokning skall ske minst en (1) arbetsdag innan godset lastas på bil (DIP).

Inbärning och avemballering ingår ej. Leverans sker så långt som lagligt farbar väg finns. Vägverkets färjor anses som farbar väg.

Leveranstid

Vår leveranstid är cirka 5-6 veckor. Den kan dock vara kortare om beställd produkt finns på lagerhyllan. Vi meddelar dig vid order om när leverans planeras att ske.

Transportskador

Vid transportskador/synliga skador på emballaget skall skriftlig notering göras av chauffören på fraktsedeln vid mottagandet.

Kontrollera och öppna varan. Skulle något bli fel eller någon produkt bli skadad rättar vi till detta så snabbt vi kan. Därefter anmäls reklamationen snarast av dig till info@swoon.se, så att vi kan sända ersättningsprodukter. Det skadade eller felaktiga godset får inte användas.

Ångerrätt

Swoon tillämpar Distansavtalslagen vilket innebär att du kan ångra ditt köp inom 14 dagar från mottagandet, utan att ange någon anledning. Varan måste returneras i oanvänt skick och i originalförpackning.

Ångerrätt gäller ej badrumsmöbel i en kulör som inte ingår i vårt ordinarie lagersortiment, och som specialtillverkats för dig. Dvs, gäller alla kulörer utom Snow White (vit) och Storm Black Ashes (svart ask).

När du utnyttjat din ångerrätt är du skyldig att hålla varan i lika gott skick som när du fick den. Om varan skadas eller kommer bort på grund av att du är vårdslös förlorar du ångerrätten.

Köpesumman återbetalas i sin helhet senast 30 dagar efter det att vi har återfått varan. Du som kund står själv för returfrakten. Retur får inte ske som postförskott eller efterkrav.

Företag: för näringsidkare som handlar hos swoon.se så tillämpas Köplagen. Returavdrag på 30 % av varans värde tillkommer, utöver kostnaden för returfrakt.

Kontakta oss på info@swoon.se för vidare instruktioner.

Reklamation

Swoon ansvarar för fel i varan uppstådda vid tillverkning. Vi ansvarar inte för eventuella leveransförseningar hos speditören. Kontakta oss på info@swoon.se för vidare instruktioner.

GARANTI

Vi tillämpar Konsumentköplagen och säljer alla produkter med två (2) års fabriksgaranti samt tre (3) års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen (läs gärna mer på Konsumentverkets hemsida).

Garantin gäller endast för hemmabruk och omfattar material- och produktionsfel. Anmälan av ärendet skall göras inom skälig tid (max två månader) efter det att felet upptäckts. Monteringen måste vara fackmannamässigt utförd och produktens monterings- och skötselanvisningar måste ha följts för att kunna utnyttja garantin.

Badrumsmöbler som utsatts för direktkontakt av rinnande vatten från dusch eller badkar omfattas ej av garantin. Garantin gäller inte produkter som installerats felaktigt, använts på ett olämpligt eller felaktigt sätt, ändrats eller rengjorts med felaktig rengöringsmetod eller rengöringsprodukter (se vår ”Skötselanvisning”). Garantin omfattar inte normalt slitage, repor, märken, eller skador som orsakats av stötar eller av en olyckshändelse. Garantin omfattar inte följdskador.

FEL OCH KORRIGERING AV PUBLICERAT MATERIAL

Vi förbehåller oss rätten att i efterhand korrigera priser, produkttexter och bilder som tryckts eller skrivits felaktigt på webbplatsen. Vi reserverar oss för prisjusteringar, lagerförändringar och ev. tekniska fel på webbplatsen, webbläsaren eller i hårdvara såsom nätverk och servrar.

PRODUKTFÖRÄNDRINGAR

Vi för en ständig produkt- och vidareutveckling av våra produkter. Vi förbehåller oss därför rätten till konstruktionsändringar. Av tekniska skäl kan färgavvikelser förekomma mellan möblerna som vi visar bilder på och dem som vi levererar. Beställ gärna uppmålade färgprover. Våra badrumsmöbler i ”Storm Black Ashes” är tillverkade av äkta askfanér. Träådringen är del av träets naturliga karaktär, vilket bidrar till att två möbler i svart ask inte är helt lika varandra.

 

1. How to make a purchase

Börja med att gå till vårt Sortiment och den kategori du är intresserad av. Klicka dig till rätt produkt och går dina val. Lägg sedan till detta i varukorgen där produkterna placeras. När du är färdig med dina val klickar du dig vidare till kassan. Kontrollera att din varukorg innehåller rätt produkter och rätt antal. Justera vid behov.

▪ Återvänd gärna till e-butiken och lägg till fler produkter i varukorgen, eller välj BETALSÄTT, och fyll i eventuell RABATTKOD.

▪ Fyll i personuppgifter.

▪ Klicka på Slutför köp och du får en bekräftelse som sammanfattar din beställning.

▪ En bekräftelse skickas också ut till den e-postadress som du har angivit vid beställningen.

▪ När ordern är packad och klar och upphämtad av fraktbolag skickar vi frakt- och följesedel till er e-postadress. Ni kan därefter följa godsets väg till er via Brings hemsida. Bring kontaktar sedan er på telefon för avisering av er leverans.

2. Har ni återförsäljare?

Till privatkund säljer vi just nu on-line med hemleverans direkt från fabrik. Flera samarbeten är på gång både on-line och fysisk försäljning. Håll utkik! Vi säljer badrumsmöbler på projektmarknaden till bostadsproduktion och andra byggen. Både standardprodukter och specialanpassade.

3. Har ni ett Showroom?

För ögonblicket finns några av modellerna att titta på i vår fabrik i Vaggeryd.

4. Levererar ni till bostadsproduktion och liknande?

Ja, vi har flera leveransavtal som pågår med byggherrar och bostadsbolag. Vi levererar både standardprodukter och kundanpassade möbler i dessa samarbeten. Kontakta marknadsansvarig Daniel Wolbe +46 707 10 60 04 om du vill veta mer.

5. Hur kontaktar jag Swoon?

Skicka ett mail till info@swoon.se

Vår målsättning är att svara på alla mail inom 24 timmar.

6. Vilka länder levererar ni till?

I dagsläget levererar vi till Sverige, Finland, Norge, Danmark, Belgien, Nederländerna, Luxemburg, Tyskland, Österrike, Storbritannien och Frankrike.

Om ni önskar leverans till ett annat land och är intresserade av våra produkter, så tag kontakt med vår Kundservice: info@swoon.se

Var god ange komplett adress och vilka produkter ni är intresserade av, så återkommer vi med ett pris för frakten samt en preliminär leveranstid.

7. Hur levereras produkterna?

Skåpen är monterade vid leverans. Dvs, skåpstommar med fronter levereras färdigmonterade från fabrik.

Högskåpens dörrar är vändbara för att man skall kunna välja vänster- eller högeröppning och är normalt ej monterade vid leverans. Ni kan meddela oss vid er beställning att ni önskar dörren vänster- eller högeröppnad, så monterar vi dörren enligt ert önskemål. Fyll i ert önskemål i KASSAN under rubriken "Övrigt".

(Handfat, blandare, handtag och ben är ej monterade på skåpen.)

8. Hur är möblerna förpackade?

Möblerna kommer mycket väl skyddade i våra speciellt framtagna kartonglösningar på halv- eller helpallar, överdragen med en speciell plasthuv för att skydda emballaget under transport. Allt emballage är lätt att återvinna, till och med lastpallen som är tillverkad av kartong(!)

9. Bär ni in möblerna?

Nej, tyvärr. Vår transportör Brings chaufför har ingen skyldighet att hjälpa till med detta. Det är därför bra att vara två personer då ett tvättställsskåp ofta väger ca 50-60 kg.

Tips! Packa upp pallgodset och bär in skåp och tvättställ, speglar med mera var för sig.

Se mer information under SWOONS ALLMÄNNA VILLKOR: Frakt & Leverans.

10. Kan man installera swoons badrumsskåp utan ben?

Alla badrumsskåp skall monteras på vägg, upphängningsbeslag medföljer. Ben är tillval och har främst en estetisk funktion, men fyller även en praktisk funktion om det råder osäkerhet kring väggens bärighet. (Framför allt om man väljer större och tyngre skåp).

11. Är handtag och ben monterade vid leverans?

Nej, vi skickar dock med en borrmall för att underlätta montering av knoppar & handtag.

12. Finns det plats för avloppsrör bakom tvättställsskåpen?

Det finns minst 65 mm utrymme bakom tvättställsskåpens lådor till väggen för rördragning och installation av avloppsrör till golv.

13. Vad menas med att vissa tvättställ inte har bräddavlopp?

Bräddavlopp är det, oftast, runda hålet som sitter på bakkanten i handfatets bassäng, mellan bottenventilen och vattenkranen.

Den praktiska betydelsen är att man inte skall använda stängningsbara bottenventiler till tvättställ som saknar så kallat bräddavlopp/överfyllnadsskydd. Detta för att motverka risken för översvämningar om man t ex har stopp i avloppet och skulle glömma kranen på.

Tvättställen till tvättställsskåp Soft, Square och Single har inte bräddavlopp. Då skall man alltid använda en bottenventil som INTE är stängningsbar.

14. Vilka blandare kan man använda till våra produkter?

Det är standardhål 35 mm diameter på alla våra tvättställ så de allra flesta blandare på marknaden passar.

15. Kan man beställa handfat utan kranhål?

Inte till våra standardprodukter för tillfället.

Våra produktnamn och NCS-koder

Följande NCS-kulörer innebär våra produktnamn:

Standard = Vit

Storm black ash = svart askfanér

Light oak = Vitlaserad ekfanér

Screaming skies = NCS 1580-R

September Lingonberries = NCS 3060-R10B

Shallow sea = NCS 5540-B

Shy shimmer = NCS 1002-Y

Silent night = NCS 801-R90B

Smooth clay = NCS 6005-Y20R

Sweet Rhubarb = NCS 0550-R

Shades of Emerald = NCS 5040-B70G

Beige = NCS 2005-Y20R

Solitude = NCS 6502-B

Swallows Nest = NCS 1502-Y

 

 

Kort eller faktura

Med Klarna kan du betala med faktura eller helt enkelt betala direkt med ditt bankkort.

Säkra kortbetalningar

Med Klarna kortbetalningar kan du vara säker på en säker och bekväm betalningsprocess.

Säkra direktbetalningar

Vårt samarbete med PayPal erbjuder en säker och säker direktbetalningsprocess.

Gratis frakt

Gratis leverans av dina nya möbler till ditt hem, tack vare vårt samarbete med Bring.